blog

انواع نت های عطر

تاریخ انتشار: 17 اردیبهشت 1401

منظور از نت عطر چیست؟

نت های عطر در واقع ترکیبات اصلی عطر را تشکیل می‌دهند و بزرگان دنیای عطرسازی نت عطر را در سه گروه نت آغازین (مرکبات، اسطوخودوس)، نت میانی (دارچین، یاسمن) و نت پایانی (وانیل، مشک)، دسته‌بندی می‌کنند.این نت های عطر با دقت بسیار زیاد از ترکیبی از رایحه‌ها انتخاب می‌شوند و بیانگر رایحه اصلی بوی یک عطر هستند. به همین دلیل سلاطین دنیای عطرسازی با دقت بسیار زیاد نت‌های سه‌گانه عطر را انتخاب می‌کنند تا نت عطر در کنار بوی دلنشین، یادآور تجربه‌های خاص و فراموش نشدنی باشد.

مقدار فرار بودن نت عطر در هرمی سه‌گانه دسته‌بندی می‌شود و همان‌گونه که انتظار دارید، نت آغازین در بالای این هرم قرار می‌گیرد و نسبت‌ به نت‌های میانی و پایانی، رایحه‌ای فرارتر دارد و عموما پس از گذشت ۵ تا نهایتا ۱۵ دقیقه، از بین می‌رود. از طرف دیگر در یک عطر تراز اول با نت میانی و پایانی سروکار داریم که ماندگارتر هستند و نت میانی عموما بین ۲۰ تا ۶۰ دقیقه ماندگاری دارد و نت پایانی نیز بیشترین دوام در میان عطرها را با ۶ ساعت دارد. ناگفته نماند مقدار ماندگاری این نت‌ها بسته به عطری که خریداری می‌کنید، تفاوت خواهد داشت.

نت اولیه

نت آغازین که در دنیای عطرسازی با نام نت اولیه نیز شناخته می‌شود، لایه اول رایحه عطر را تشکیل می‌دهد. به عبارت دیگر بویی که پس از اسپری کردن عطر به مشام می‌رسد، همان بوی نت آغازین عطر است. با این حساب همان‌گونه که حتما متوجه شده‌اید، نت آغازین نقش مهمی در اولین تاثیرگذاری عطر دارد و حس‌و‌حال عطر را به مخاطب منتقل می‌کند.نت آغازین دوام چندانی ندارد و عموما پس از گذشت ۵ تا ۱۵ دقیقه از بین می‌رود، هدف اصلی این نت، ایجاد رایحه‌ اولیه‌ای در عطر است تا به آرامی مخاطب را برای بوی خوش نت بعدی عطر آماده کند. به همین دلیل عطارهای حرفه‌ای، نت‌های ملایمی که مولکول‌های کوچکتری دارند را برای نت آغازین انتخاب می‌کنند.

رایحه‌های دل‌انگیز لیمو، پرتقال و نارنج به عنوان بوهای مورد علاقه‌ عطارهای حرفه‌ای برای نت آغازین به حساب می‌آیند و در کنار این رایحه‌های دلنشین، بوی ملایم گل‌هایی مانند اسطوخودوس و رز را نیز در نت آغازین عطرهای ترازاولی شاهد هستیم. از دیگر رایحه‌های پرطرفدار برای نت آغازین می‌توان به رایحه ریحان و رازیانه اشاره کرد.

نت میانی

همان‌گونه که از نام این نت پیدا است، در قلب رایحه یک عطر قرار دارد و عملکرد نت میانی برای نگهداری مقداری از بوی خوش نت آغازین و معرفی رایحه‌های جدیدی با بوی عمیق و نافذ است. نت میانی که گاهی اوقات در دنیای عطرسازی با نام نت وسطی نیز شناخته می‌شود، رایحه‌ای پرکننده برای نت پایانی عطر به حساب می‌آید چرا که عموما نت پایانی به تنهایی رایحه‌ای خوش و دلپذیر ندارد.

جالب است بدانید نت میانی چیزی حدود ۷۰ درصد از رایحه عطر را تشکیل می‌دهد و همان‌گونه که اشاره کردیم، عموما ماندگاری بیشتری نسبت به رایحه‌های نت آغازین دارد. عطرسازان حرفه‌ای برای نت میانی از روغن معطر گل‌هایی مانند یاسمن، شعمدانی، بهار نارنج و یلانگ‌یلانگ کمک می‌گیرند. گاهی اوقات نیز بوی خوش دارچین، فلفل، کاج، برگ لیمو، فلفل سیاه و هل از نت میانی عطر به مشام می‌رسد.

نت پایانی

نت پایانی در کنار نت میانی، پایه و اساس بوی خوش یک عطر را تشکیل می‌دهند، این نت‌ها بوی رایحه‌های ملایم را نافذتر می‌کنند و ماندگاری رایحه‌های عطر را افزایش می‌دهند.از آنجایی که نت‌ پایانی و نت میانی، به‌ عنوان پایه و اساس عطر شناخته می‌شوند، عموما در نت پایانی با رایحه‌هایی سنگین و متراکم طرف هستیم که ماندگاری زیادی دارند. بوی نت پایانی در یک عطر درجه یک پس از ۳۰ دقیقه از اسپری‌کردن عطر، آغاز و با بوی نت میانی ترکیب می‌شود. از آنجایی که نت پایانی جذب پوست می‌شود، این رایحه دوام بیشتری دارد و شاهد ماندگاری ۶ ساعت یا بیشتر رایحه آن هستیم.

وانیل، عنبر، مشک، نعنا هندی، خزه و رایحه‌های چوبی مانند چوب صندل و سدر را می‌توان از بوهای معروفی دانست که در نت پایه رواج دارد.